Az üzleti élet történetének egyik legnagyobb rivalizálása az Apple és a Microsoft között zajlik, a technológiai szektort évtizedek óta uralkodó két behemót. Bármerre is jár a világon, akár az Egyesült Államokban, akár Kínában, ugyanazt a forgatókönyvet találja: az Apple-felhasználók utálják a Microsoft-felhasználókat, és fordítva.
Még ennek a két cégnek az alapítói is személyes versengésben osztoztak a keleti part és a nyugati part közötti rapper-viszályban. Egyrészt az Apple társalapítója, Steve Jobs ezt mondta a Microsoft társalapítójáról, Bill Gatesről: „Bill alapvetően fantáziátlan, és soha nem talált fel semmit, ezért gondolom, hogy most jobban érzi magát a jótékonykodásban, mint a technológiában. Csak szégyentelenül kitépte mások ötleteit.” Másrészt Gates ezt mondta Jobsról: „Valójában soha nem tudott sokat a technológiáról, de elképesztő ösztöne volt ahhoz, hogy mi működik.” Gates Jobst „alapvetően furcsának” és „furcsán hibásnak” is nevezte. E két alapító kölcsönös megvetésének bizonyítéka egészen nyilvánvaló.
Az Apple-hez és a Microsofthoz hasonlóan számos más rivalizálás is létezik az üzleti életben. Csak hogy néhányat említsünk, ott van a Coca-Cola és a Pepsi-Cola, a McDonald’s és a Burger King, a Ford és a General Motors, a Verizon és az AT&T, a Boston Red Sox és a New York Yankees, és a lista folytatódik. Mindezek a cégek küzdenek egymással a piaci részesedésért és a világuralomért. Eléggé piszkos is lehet, ha a cégek kémkednek és perelnek egymás után. A negatívumok ellenére ezeknek a heves rivalizálásnak van egy olyan előnye, amelyet ritkán emlegetnek: olyan versenykörnyezetet táplálnak, amely minden vállalatot a kiválóságra motivál. A vállalkozóknak tisztában kell lenniük ezzel a jelenséggel és azzal, hogy miként használhatják fel saját hasznukra.
Egy atlantai magazin kiadójaként gondoskodtam arról, hogy gyorsan megtaláljam és azonosítsam az ellenséget, és a stratégia jól működött. Bár sok ellenségünk volt, egy olyan kiadványt emeltünk ki, amelyet végképp utáltunk. A célunk az volt, hogy kivonjuk az üzletből. Bár nem tettük ki az üzletből, mégis intenzívebbé tettük a versenyt. Gondoskodtunk arról, hogy minden, amit gyártunk, exponenciálisan jobb minőségű legyen, mint ellenségünk munkája. Valójában magazinom sikere miatt a fő versenytársunk a színes nyomtatással megnövelte költségeit. Ekkor már tudtuk, hogy nyerünk. Ennek az észrevehető változásnak köszönhetően csapatom még izgatottabb és motiváltabb lett a verseny letaposására.
Amikor vállalkozásba kezd, azonnal válasszon egy ellenséget, akit csapatával le akar törni. Az archiváló azonosítása segít megszilárdítani csapatát egy közös cél körül, és természetes motivációként szolgál. Senki sem akar veszíteni egy-egy meccsen. Az egy dolog, hogy egy csapatot olyan makacs célok köré csoportosítunk, mint az eladások 35 százalékos növelése a negyedévben; egy másik dolog, hogy egy csapatot egy kézzelfogható ellenség köré csoportosítunk, amely ugyanúgy utál téged, mint te őket. Ennek az alapvető játékstratégiának a megvalósítása fokozza a versenyszellemet, és legalább mindenki számára izgalmasabbá teszi az üzletet.